Jak sylogismus funguje

Nejdříve si vymezíme několik zásad, jak se sylogismem zacházet, aby pro nás byl užitečný. Omezíme se zde jen na výklad toho, co se nám bude hodit v právní argumentaci, proto si výrokovou logiku přizpůsobíme. Prosíme všechny logiky o shovívavost a zájemce o pořádný výklad logiky odkazujeme například sem.1

1. První předpoklad musí být obecný. Musí vyjadřovat nějaké jasně vymezené obecné tvrzení nebo obecné pravidlo:

Obecným pravidlem jsou zde všichni lidé, tedy množina všech lidí. V množině musí být buď každý prvek, nebo žádný. Nesmí to být jen některý prvek této množiny. Pokud bychom nejasně vymezili první předpoklad, nemohli bychom pak vyvodit závěr:

Horymír je sice velmi konkrétní papoušek, ale s obecným pravidlem o lidech nijak nesouvisí.

3. Z předpokladů logicky vyplývá závěr (konkluze). Pokud přijmeme oba předpoklady jako přesvědčivé a pokud se konkrétní předpoklad vztahuje k obecnému, pak logicky nutně vyplývá závěr:

Pokud jsme přijali oba předpoklady, nemůže nám vyjít jiný závěr. Navíc, pokud předpoklady správně a srozumitelně vyjádříme, čtenář závěr dovodí sám:

4. Správně vystavěný sylogismus nezaručuje pravdivost závěrů. Logická správnost a pravdivost jsou dvě různé věci. Pokud nepravdivě formulujeme předpoklady, bude závěr nepravdivý (respektive může být pravdivý, ale pouze nezávisle na našich předpokladech).

Závěr je nepravdivý, protože je nepravdivý obecný předpoklad.

Obecný předpoklad je nepravdivý. Může být sice pravda, že Šemík je bílý kůň, z předpokladů to však nevyplývá.

5. Předpoklady musí být přesvědčivé. Aby byl sylogismus přesvědčivý, musí být oba předpoklady přesvědčivé. Čtenář jim musí rozumět a musí věřit, že jsou pravdivé.

Hned nám je jasné, že první předpoklad není pravdivý. Zkuste ale s argumentací vyrukovat ve školce.

K vyvrácení prvního předpokladu stačí najít jednoho člověka, který nemá rád koně. To bude mezi osmi miliardami lidí docela snadné a čtenář proto našemu předpokladu pravděpodobně neuvěří. Vyvrátit druhý předpoklad je mnohem obtížnější: vlastně bychom museli porovnat lidstvo a zjistit, jakých lidí je na světě víc. To bude nemožné, proto ani tomuto předpokladu čtenář pravděpodobně neuvěří. Pokud najdeme někoho, kdo předpokladu uvěří, bude to proto, že mu věřit chce.

Vždy tedy záleží na čtenáři, zda budou naše předpoklady přesvědčivé a zda tedy bude přesvědčivý i závěr. Například:

To je předpoklad, který pro čtenáře asi bude přesvědčivý. Zná vraníky z pohádek a filmů, vždycky to jsou černí koně. Pokud však bude pochybovat, musíme předpoklad věrohodně prokázat. Třeba citací nějakého věrohodného zdroje:

Pokud ani to našemu čtenáři nepostačí, budeme muset vysvětlovat dál, třeba:


  1. Hurley, P. J., & Watson, L. (2018). A Concise Introduction to Logic (13. vyd.). Boston, MA: Cengage Learning. ISBN 978-1-305-95809-8. 
    Kelley, D. (2014). The Art of Reasoning: An Introduction to Logic and Critical Thinking. 4th ed., W. W. Norton & Company. ISBN 978-0393930788.
    Carroll, L. (1971). Logika hrou (P. Lánský, přel.). Praha: Pressfoto.  ↩︎