Přečtěte si větu:
Ustanovení § 46 zákona o ochraně veřejného zdraví – vůči kterému podstata námitek navrhovatele, byť spojovaných s napadeným ustanovením, ve skutečnosti směřuje, a to aniž by jeho zrušení bylo návrhem požadováno – není ustanovením, které by pouze legislativně-technicky na ustanovení, jehož zrušení je navrhováno, navazovalo.
Nedívejte se na větu a odpovězte: Chce navrhovatel zrušit § 46?

Ne
Věta není přehledná, protože porušuje tyto tři zásady:
1. Věta má být tak krátká, aby ji čtenář mohl zpracovat najednou
Čtěte větu znova a označte místo, kde se v ní začnete ztrácet.

Většina lidí se začne ztrácet zhruba u slov „a to aniž by”.
Proč je obtížné pochopit větu napoprvé? Protože náš mozek zpracovává všechny informace z jedné věty najednou a tečka za větou je signál: Teď si uvědom, co jsi četl. Mozek však udrží v hlavě pouze 8-20 vteřin textu. Pokud je věta delší (v příkladu 30 vteřin), mozek informace ze začátku věty zapomene a musí větu číst znovu.
2. Co ve větě souvisí, pište blízko sebe
Najděte, k podnětu „ustanovení § 46” přísudek.

Není (ustanovením)
Mezi „ustanovení § 46” a „není” je 27 slov. Ta čtenář nečte pozorně, protože podvědomě hledá k podmětu přísudek. Abychom se ve sdělení vyznali, potřebujeme číst související informace blízko sebe, například: „ustanovení není”, „podstata námitek směřuje”, „legislativně-technicky navazovalo”. Pokud související informace přerušíte jinými, čtenář ztratí smysl sdělení.
3. Myšlenky sdělujte čtenáři postupně
Najděte, kolik má věta myšlenek a pojmenujte je.

Tři.
1. Navrhovatel nepožaduje zrušit § 46, požaduje zrušit jiné ustanovení.
2. Navrhovateli přitom vadí § 46, ne ustanovení, které navrhuje zrušit.
3. § 46 nenavazuje legislativně-technicky na ustanovení, jehož zrušení se navrhuje.
Našli jste zhruba tři myšlenky. Ty spolu sice souvisí, ale musíte je čtenáři dávkovat postupně, aby je mohl zpracovat, třeba:
Námitky navrhovatele směřují vůči § 46 zákona o ochraně veřejného zdraví, ne vůči napadanému ustanovení. Navrhovatel však zrušení § 46 nežádal. Zároveň, § 46 není ustanovením, které pouze legislativně-technicky navazuje na napadené ustanovení.
Pokud sdělíte čtenáři myšlenky postupně (třetí zásada), většinou přirozeně zkrátíte věty. Tím poskytnete čtenáři čas myšlenky zpracovat (první zásada). V krátkých větách pak pravděpobněji napíšete to, co spolu souvisí, blízko sebe (druhá zásada).
Tak budete psát věty, které čtenář pochopí napoprvé.
