Přijdou tři do taverny

Kdysi dávno se v taverně setkali tři pocestní: Patos, Étos a Logos. Slovo dalo slovo a po páté skleničce každý tvrdil, že umí lépe přesvědčit lidi, než ti druzí.

Patos měl rozcuchané vlasy, ledabyle rozepnutou košili a barmanka mu nalévala obzvláště ochotně. Tvrdil: „Nejlépe lidi přesvědčí ten, kdo se dotkne jejich duše. Slzy a naděje mají větší sílu než tisíc logických tvrzení. Lidé uvěří teprve, pokud budou chtít uvěřit, pokud budou cítit, že je to správné, že je to dobré. Protože jedině skrze cítění pochopíme, co je spravedlivé.“ A mrkl na barmanku pravým okem.

Étos seděl uvolněně, měl krátce střižené vlasy a vlněný svetr. Vyzařoval důvěru. Nějaký host ho požádal, aby mu pohlídal kufr, že si potřebuje odskočit. Tvrdil: „Bez důvěry a cti jsou slzy jen vodou a slova jen šumem. Lidé poslechnou toho, komu věří, kdo jedná spravedlivě a stojí pevně.“ A vrátil hostovi jeho kufr.

Logos seděl a přemýšlel. Měl brýle a košili z minulého století. Nevědomky si hrál se solničkou. Tvrdil: „Ale důvěra i emoce jsou vrtkavé. Zákony, důkazy a čísla zůstávají. Kdo chce dojít k pravdě, musí ji vyvodit z pevných důkazů a jasného myšlení. Jen rozum ukáže, co je pravdivé.“ Solnička spadla na zem, ani si toho nevšiml.

Barmanka je dobře poslouchala (mohla tak být blíže Patovi). Řekla:
„Ani jeden z vás nemá pravdu sám. Spravedlnost kráčí jen tehdy, když jdete společně. Bez Loga bylo právo chaotické, bez Éta by právu lidé nevěřili a bez Pata by bylo chladné a kruté. Teprve když spojíte síly, můžete vést lidi k pravdě.“

Patos, Étós a Logos se po sobě podívali trochu otráveně, protože tušili, že má barmanka pravdu. Zaplatili a odešli spolu. Od té doby je všechny najdete tam, kde najdete přesvědčivý právní argument. (Jen Patos se pod nějakou záminkou vrátil, aby zjistil, kdy barmanka končí.)

  • z řeckého „slovo“ nebo „rozum“. Logos označuje přesvědčování prostřednictvím logiky, faktů a racionální struktury
  • v právu přesvědčuje prostřednictvím právních norem, věcných důkazů
  • používá deduktivní (třeba sylogismus) a induktivní (třeba analogii) argumenty
  • z řeckého „utrpení“ nebo „zkušenost“. Pathos označuje přesvědčování prostřednictvím emocí, hodnot a lidského příběhu.
  • v právu pracuje s motivací účastníků, se spravedlností, s dopadem právních pravidel na konkrétní situaci
  • z řeckého „charakter“. Étos znamená přesvědčování založené na důvěryhodnosti řečníka.
  • v právu pracuje s důvěryhodností lidí (soudců, advokátů, klientů) i právních pramenů (ústavní zákon vs. metodický pokyn)